Bezpečná cesta informačním bludištěm: kurz pro středoškolské pedagogy ze Středočeského kraje
Osnova témat
-
-
Fórum
-
-
Informační gramotnost jako předpoklad občanské vyspělosti, akademické a odborné konkurenceschopnosti našich středoškoláků
NTK, 16.10.2017
Instruktoři:
Dr. Miloslav Nič
Dr. Sasha SkenderijaÚvodní slovo a diskuse:
Za informačně gramotného lze považovat jedince schopného určit jaké informace potřebuje, kde a jak je vyhledat, vyhodnotit a vybrat, jak jim správně rozumět a jak je interpretovat, resp. jak je efektivně a v souladu s etickými principy použít tak, aby na jejich základě mohl působit efektivně a odpovědně a dělat kvalifikovaná rozhodnutí, jež mu umožní společenský a osobní úspěch a prospěch. K akademické gramotnosti je navíc nutná schopnost strukturovaně vytvářet, zaznamenávat a prezentovat informace. Většina dnešních zaměstnavatelů vyžaduje po zaměstnancích, aby byli schopni najít, interpretovat, organizovat a třídit informace, vytvářet dokumenty a samostatně řešit problémy. Měli by rovněž umět využívat různé technologie k získávání nových znalostí a dovedností.
Lze tedy vaše středoškoláky považovat za informačně gramotné? A co kolegy učitele?Praktická část, ukázky a cvičení:
Instruktor:
Mgr. Pavlína Tvrdá
- Přístup k odborným zdrojům a databázím přes NTK
-
Prezentace S. Skenderiji o základních pojmech a cílech kurzu
-
-
Složka
-
Fórum
-
Specifika informačního chování a zvyklostí příslušníků generace Z (mileniálů)
Instruktor:
Mgr. Alena ChodounskáNTK, 30.10.2017
Úvodní přednáška a diskuse:
Generační specifika současných studentů zejména ve vztahu k studiu, IT a informacím.
Rozdíly a podobnosti mezi zdroji a nástroji, které používají při plnění školních úkolů a mimo školu.
Co nejvíce postrádají? Základní koncepty kritického myšlení a „fair use“ (publikační etiky), dovednosti k filtrování a ověřování informací a zdrojů, zejména v kontextu jevů, jako jsou fake news, „predatism“ a „alternativní pravdy“.
Stručný kontextuální rozbor pojmů informační (publikační) etika, autorské právo, plagiátorství a (správné) citování.
Liší se čeští mileniálové něčím výrazně od svých vrstevníků z jiných zemí?Praktická část a cvičení:
Mgr. Pavla Minaříková
- Pokročilé vyhledávání, filtrování a vyhodnocování veřejně dostupných informací na internetu (Google, Wikipedia, sociální sítě a podobně)
- Základy vyhledávaní, filtrování a vyhodnocování „knihovnických“ informací a specializovaných odborných zdrojů (online databáze, katalogy, repositáře, Google Scholar)
-
Prezentace A. Chodounské o informačním chování mladých studentů
-
Soubor
-
5.8 MB Powerpointová prezentace (2007) Nahráno 30.10.2017 13:05
Prezentace P. Minaříkové: Google, Wikipedie a sociální sítě jako zdroje informací
-
-
Složka
-
To nejlepší (a nejhorší) z praxe
Instruktor:
Mgr. Pavlína TvrdáNTK, 13.11.2017
Úvodní přednáška a diskuse:
- Kdo má naučit učitele, jak učit studenty informační gramotnosti? Existuji vůbec nějaké standardy, směrnice? Je informační gramotnost zvláštní předmět nebo prvek (téměř) všech školních předmětů? Jak to máte u vás? Jak to mají jinde?
- Jakých nástrojů používáte a z jakých zdrojů čerpáte informace pro výuku vy?
- Z jakých zdrojů čerpají studenti a jakých nástrojů používají, když hledají informace k referátům, domácím úkolům?
- Jak se na to dívají učitelé vysokých škol a co na poli informační gramotnosti očekávají od jejich středoškolských kolegů?
Praktická část a cvičení:
- Příklady zapojení informační přípravy do osnov soukromých partnerských středních škol a jejich spolupráce s NTK
- Příklady efektivního využití současných informačních technologií, zdrojů a nástrojů při výuce a studiu
- Cvičení z integrace knihovních zdrojů do osnov a studijních plánů
- Informační podpora pro „extended essay“ (např. International Baccalaureate Diploma Programme)
- Příklady „kreativního“ používání sociálních medií, neověřených zdrojů a nelegálního stahování materiálů ve škole i mimo ni
- Cvičení v identifikaci „fake news“, predátorských stránek a nelegálního používaní médií a textů
-
Soubor
-
Akademická gramotnost – základ pro pedagogickou excelenci a úspěšné celoživotní vzdělávání učitelů
Instruktor:
Ing. Olga MartinováNTK, 27.11.2017
Úvodní přednáška a diskuse:
Co je to akademická, resp. pedagogická excellence, jak se projevuje a měří ve středoškolském vzdělávání? Hlavním kritériem excelence učitelů je excelence jejich studentů.
Pokročila informační a mediální gramotnost je základem akademické gramotnosti. Akademická gramotnost a celoživotní vzdělávání jsou předpokladem pedagogické excelence.Praktická část a cvičení:
- Strategie, zdroje, a nástroje k zefektivnění výuky a studia.
- Pokročilé vyhledávání informací a práce se specializovanými informačními zdroji a nástroji.
- Integrace elementů informační gramotnosti do výuky
- Informační příprava, úprava a psaní odborného textu, grantových aplikací a zpráv (příklady validace zdrojů, citování, „literature review“)
- Základní pravidla a formáty citování, citační standardy a citační managery
-
Používání strategií a softwarů k odhalování plagiátů
-
Soubor