Osnova témat

  • Tento kurz je realizován s přispěním Středočeského kraje

    Středočeský kraj LOGO

  • Workshop 1

    Informační gramotnost jako předpoklad občanské vyspělosti, akademické a odborné konkurenceschopnosti našich středoškoláků

    NTK, 16.10.2017

    Instruktoři:
    Dr. Miloslav Nič
    Dr. Sasha Skenderija

    Úvodní slovo a diskuse:

    Za informačně gramotného lze považovat jedince schopného určit jaké informace potřebuje, kde a jak je vyhledat, vyhodnotit a vybrat, jak jim správně rozumět a jak je interpretovat, resp. jak je efektivně a v souladu s etickými principy použít tak, aby na jejich základě mohl působit efektivně a odpovědně a dělat kvalifikovaná rozhodnutí, jež mu umožní společenský a osobní úspěch a prospěch. K akademické gramotnosti je navíc nutná schopnost strukturovaně vytvářet, zaznamenávat a prezentovat informace. Většina dnešních zaměstnavatelů vyžaduje po zaměstnancích, aby byli schopni najít, interpretovat, organizovat a třídit informace, vytvářet dokumenty a samostatně řešit problémy. Měli by rovněž umět využívat různé technologie k získávání nových znalostí a dovedností.
    Lze tedy vaše středoškoláky považovat za informačně gramotné? A co kolegy učitele?

    Praktická část, ukázky a cvičení:

    Instruktor:

    Mgr. Pavlína Tvrdá

    • Přístup k odborným zdrojům a databázím přes NTK

     

  • Workshop 2

    Specifika informačního chování a zvyklostí příslušníků generace Z (mileniálů) 

    Instruktor:
    Mgr. Alena Chodounská

    NTK, 30.10.2017

    Úvodní přednáška a diskuse:

    Generační specifika současných studentů zejména ve vztahu k studiu, IT a informacím.
    Rozdíly a podobnosti mezi zdroji a nástroji, které používají při plnění školních úkolů a mimo školu.
    Co nejvíce postrádají? Základní koncepty kritického myšlení a „fair use“ (publikační etiky), dovednosti k filtrování a ověřování informací a zdrojů, zejména v kontextu jevů, jako jsou fake news, „predatism“ a „alternativní pravdy“.
    Stručný kontextuální rozbor pojmů informační (publikační) etika, autorské právo, plagiátorství a (správné) citování.  
    Liší se čeští mileniálové něčím výrazně od svých vrstevníků z jiných zemí? 

    Praktická část a cvičení:

    Mgr. Pavla Minaříková

    • Pokročilé vyhledávání, filtrování a vyhodnocování veřejně dostupných informací na internetu (Google, Wikipedia, sociální sítě a podobně)
    • Základy vyhledávaní, filtrování a vyhodnocování „knihovnických“ informací a specializovaných odborných zdrojů (online databáze, katalogy, repositáře, Google Scholar)

     

  • Workshop 3

    To nejlepší (a nejhorší) z praxe  

    Instruktor:
    Mgr. Pavlína Tvrdá

    NTK, 13.11.2017

    Úvodní přednáška a diskuse:

    • Kdo má naučit učitele, jak učit studenty informační gramotnosti? Existuji vůbec nějaké standardy, směrnice? Je informační gramotnost zvláštní předmět nebo prvek (téměř) všech školních předmětů? Jak to máte u vás? Jak to mají jinde?  
    • Jakých nástrojů používáte a z jakých zdrojů čerpáte informace pro výuku vy?
    • Z jakých zdrojů čerpají studenti a jakých nástrojů používají, když hledají informace k referátům, domácím úkolům?
    • Jak se na to dívají učitelé vysokých škol a co na poli informační gramotnosti očekávají od jejich středoškolských kolegů?

    Praktická část a cvičení:

    • Příklady zapojení informační přípravy do osnov soukromých partnerských středních škol a jejich spolupráce s NTK
    • Příklady efektivního využití současných informačních technologií, zdrojů a nástrojů při výuce a studiu
    • Cvičení z integrace knihovních zdrojů do osnov a studijních plánů
    • Informační podpora pro „extended essay“ (např. International Baccalaureate Diploma Programme)

    • Příklady „kreativního“ používání sociálních medií, neověřených zdrojů a nelegálního stahování materiálů ve škole i mimo ni
    • Cvičení v identifikaci „fake news“, predátorských stránek a nelegálního používaní médií a textů

     

  • Workshop 4

    Akademická gramotnost – základ pro pedagogickou excelenci a úspěšné celoživotní vzdělávání učitelů

    Instruktor:
    Ing. Olga Martinová

    NTK, 27.11.2017

    Úvodní přednáška a diskuse:

    Co je to akademická, resp. pedagogická excellence, jak se projevuje a měří ve středoškolském vzdělávání? Hlavním kritériem excelence učitelů je excelence jejich studentů.
    Pokročila informační a mediální gramotnost je základem akademické gramotnosti. Akademická gramotnost a celoživotní vzdělávání jsou předpokladem pedagogické excelence.

    Praktická část a cvičení:

    • Strategie, zdroje, a nástroje k zefektivnění výuky a studia.
    • Pokročilé vyhledávání informací a práce se specializovanými informačními zdroji a nástroji.
    • Integrace elementů informační gramotnosti do výuky
    • Informační příprava, úprava a psaní odborného textu, grantových aplikací a zpráv (příklady validace zdrojů, citování, „literature review“) 
    • Základní pravidla a formáty citování, citační standardy a citační managery
    • Používání strategií a softwarů k odhalování plagiátů